Nick Huijben is heel enthousiast: “Superleuk gesprek gehad met Astrid! Ze is een heel gedreven ondernemer, die echt staat voor haar product. Wij zitten zelf echt nog in de opstartfase, en nu met corona weten we niet goed wat de toekomst brengt. Maar we willen op termijn zeker gaan kijken welke producten uit de Beemster we kunnen gebruiken. Onze gasten herkennen lokale producten: we horen bijvoorbeeld veel enthousiasme over het Kippetje van Tromp dat we op de kaart hebben staan. Wat we hier willen neerzetten met onze zaak is echt dat “Texelse” vakantiegevoel. Je laat al je zorgen achter op de parkeerplaats en je kunt hier genieten van prachtig uitzicht, lekker eten en drinken en goed gezelschap. Op zaterdagavond komen jongeren hier een cocktail drinken en een biertje doen, en ’s ochtends hebben we rond 10 uur de eerste ouderen op de koffie. Die brede doelgroep uit de omgeving willen we ook aanspreken.”

En de toekomst? Nick vertelt dat ze op termijn graag meerdere vestigingen willen openen. “En verduurzamen is uiteindelijk ook belangrijk: niet elke dag een ronkende diesel, maar dat transport zonder uitstoot organiseren.” Nick is samen met  de ondernemer Maartje een nieuwe horecaondernemer in Purmerend, met veel ervaring in andere steden. “Wij vinden de Koemarkt echt heel leuk, daarmee kun je ook echt dagjesmensen aantrekken. Wij bieden natuurlijk iets heel anders, maar ook hier hebben we de eerste bus met Chinese toeristen al over de vloer gehad. Het is wel belangrijk dat de hele gemeente zo’n aantrekkelijke uitstraling heeft. Dat mensen horen dat het hier leuk is.”

Astrid heeft een sterke toekomstvisie: “Wij zijn hier in de Beemsterpolder heel veel bezig met de toekomst. Wij gaan bijvoorbeeld dit jaar al onze daken vol te leggen met zonnepanelen. En het is voor ons ook belangrijk dat mensen beter weten hoe hun voedsel gemaakt wordt. Biologisch is bijvoorbeeld niet per se beter voor dierenwelzijn. Onze onderneming heeft het keurmerk on the way to planet proof: superduurzaam, maar niet biologisch.”

En hoe ziet de toekomst eruit? “Groente uit de Beemster moet net zo’n sterk merk worden als Beemsterkaas. Wij willen veel meer samenwerken in de polder en één merk worden: heerlijke producten, en goed geproduceerd. Restaurants en andere horeca zijn voor ons heel belangrijk, zij kunnen helpen om onze producten – letterlijk en figuurlijk – op de kaart te zetten.

De economische estafette: van Beemstervalery naar Brasserie De Jutter

Astrid Francis van Beemstervalery geeft de pijl door aan Nick Huijben, bedrijfsleider bij Brasserie De Jutter: “Ik vind het heel inspirerend om in de estafette zo’n nieuwe ondernemer te spreken. Ook wel spannend: je hebt niet vaak zo’n gesprek over de toekomst van je bedrijf met een ondernemer die je nog niet goed kent. Ik weet dat De Jutter veel met Texelse streekproducten werkt. Ben benieuwd of ze ook al producten uit de Beemster op de kaart hebben staan!”

Denk mee!

De toekomst ligt nog open en om goed in te spelen op trends en ontwikkelingen hebben we jou hard nodig! Hoe worden we een complete gemeente, niet alleen om te wonen en te recreëren, maar ook om te werken en te ondernemen? Hoe kan de nieuwe gemeente Purmerend zich economisch onderscheiden in de regio? Laat hier jouw ideeën voor de visie achter.

Deel jouw idee
Neem contact met ons op